A kilencvenes évektől kezdve számos európai tagállam kezdte meg saját útdíj hálózatának és elektronikus bevallási rendszerének kiépítését. A nemzeti szinten megvalósult rendszerek azonban nem kompatibilisek egymással, nem átjárhatóak, a szolgáltatások csak az egyes tagállamok határain belül érhetők el. Mindez az EGT területén belüli nemzetközi fuvarozást végzőknek komoly kihívást jelent, tevékenységüket lényegesen megnehezíti. Az is előfordulhat, hogy a több országon keresztülhajtó járműveket annyi díjelszámolásra alkalmas eszközzel kell felszerelni, ahány országon áthalad.
Az Európai Bizottság a 2000-es évek elején felismerte, hogy a hatékony szállítási hálózat elengedhetetlen az EU gazdasági versenyképességünk megőrzése érdekében, és egy egységes elektronikus útdíjszedési szolgáltatás nagymértékben leegyszerűsítené a nemzetközi fuvarozást végzők adminisztratív és pénzügyi elszámolási feladatait.
Az Európai Unió Bizottsága 2004-ben kiadott direktívájában (2004/52/EK) irányozta elő az ún. Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (European Electronic Toll Service – EETS) létrehozását.
Az EETS lehetővé teszi, hogy egyetlen fedélzeti egységgel és egyetlen szolgáltatóval történő szerződéskötéssel az EU területén belül bármely úthálózaton eleget tudjon tenni díjfizetési kötelezettségének az úthasználó.
Az Európai Bizottság 2009-ben fogadta el azt a határozatot, amely tartalmazza az egységes útdíjszedési hálózat létrehozásához szükséges műszaki előírásokat, továbbá az útdíjbeszedők, a szolgáltatók és az úthasználók jogait, illetve kötelezettségeit.
Az elektronikus úton történő bevallás és díjfizetés nemcsak az egyes fuvarozók tevékenységét könnyíti meg, hanem a fizetőkapuk eltűnésével csökkenek a forgalmi akadályok, torlódások, amely minden autós számára egyaránt jelentős előnyökkel járhat.
Bővebb információért kérjük, látogasson el weboldalainkra:
Ajánlott bejegyzések: