Hamarosan Magyarországon is bevezetik a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési (UD) rendszert, amelyet HU-GO névre kereszteltek.
A 2013. július 1-jétől induló útdíj fizetési rendszer a magyar úthálózat (autópályák, autóutak és főutak) kijelölt szakait, összesen 6 513 km díjköteles útszakaszt foglal magában.
A HU-GO rendszer megfelel az Európai Unió Bizottsága által 2004-ben kiadott direktívának (2004/52/EK), amely az ún. Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (European Electronic Toll Service – EETS) létrehozását irányozta elő.
Milyen járműveket érint az új útdíjfizetési rendszer?
Július 1-től díjköteles minden 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjármű kijelölt útszakaszokon. A 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti járművek kategóriákba sorolása tengelyszám alapján történik: a J2-be a kéttengelyes, a J3-ba a három, míg a J4 kategóriába a négy (vagy több) tengellyel rendelkező járművek tartoznak.
Hogyan változik az úthasználat díjszabása?
A díjfizetés mértéke a megtett úttal arányos, így függ a használt úttípustól (autópálya, autóút vagy főút), illetve a gépjármű kategóriájától (J2, J3, J4), valamint környezetvédelmi besorolásától is.
Az úthasználat bruttó díja (Ft / km)
Környezetvéd. kategória |
J2 díjkategória |
J3 díjkategória |
J4 díjkategória |
|||
Gyorsforg. |
Főút |
Gyorsforg. |
Főút |
Gyorsforg. |
Főút |
|
A (≥ EURO III.) |
42,41 |
18,04 |
59,52 |
31,23 |
86,70 |
54,07 |
B (EURO II.) |
49,89 |
21,23 |
70,02 |
36,75 |
108,38 |
67,60 |
C (EURO I.) |
57,38 |
24,41 |
80,53 |
42,26 |
130,06 |
81,11 |
Az autóbuszok (B2) és a D1-es kategóriába tartozó járművek továbbra is az e-matricás rendszerben vásárolhatnak úthasználati jogosultságot.
Hogyan lehet útdíjbevallást tenni az új rendszerben?
A HU-GO rendszerben kétféle módon lehet útdíjbevallást tenni:
1. Fedélzeti eszközzel (bevallási közreműködő segítségével)
2. Előre megváltott viszonylati jeggyel
1. Fedélzeti eszköz segítségével (bevallási közreműködő)
A megtett út utáni elszámolás egy a járműben elhelyezett fedélzeti készülék által gyűjtött koordináták alapján történik. Működésének lényege, hogy egy GPS alapú flottakövető szolgáltatásokat nyújtó vállalkozás ún. bevallási közreműködőként továbbítja a járműből beérkező adatokat az ÁAK felé. A felhasználók előre történő fizetéssel (prepaid) egyenlíthetik ki tartozásukat, ami azt jelenti, hogy a regisztráció során létrehozott (az ÁAK-nál vezetett) folyószámlát előre fel kell tölteniük. Ennek egyenlege biztosít fedezetet a díjköteles utak használatához.
Alkalmazásának előfeltétele, hogy a felhasználó előzetesen regisztráljon az útdíjszolgáltatónál (ÁAK), és szerződést kössön egy bevallási közreműködővel.
Azok számára ajánljuk, akik gyakran használják a díjköteles útszakaszokat, így kényelmes megoldást jelenthet ez a díjbevallási mód.
2. Előre megváltott viszonylati jegy
A viszonylati jegy kizárólag a megtervezett útvonalra biztosít egyszeri használati jogosultságot és a díjköteles úthasználat előtt kell megvásárolni (maximum 30 nappal korábban szerezhető be).
Az elővételben megvásárolt viszonylati jegy 2 naptári napig, közvetlenül a díjköteles szakaszok igénybevétele előtt megvásárolt viszonylati jegy pedig a következő naptári nap végéig lesz érvényes.
Ez a szolgáltatás azoknak lehet előnyös, akik nem rendszeresen, de előre megtervezett útvonalakon kívánják használni a magyarországi díjköteles útszakaszokat.
Díjellenőrzés
A magyarországi UD rendszerben a jogosulatlan úthasználat kiszűrése alapvetően fixen telepített díjellenőrző állomások (portálok) és hordozó járművekbe telepített mobil díjellenőrző berendezések segítségével fog történni.
A magyarországi megtett úttal arányos útdíjszedési rendszerben a jelenlegi díjellenőrző eszközökön túl 74 darab új fix ellenőrző keresztmetszet és 45 darab új mobil ellenőrző egység fogja segíteni az országos szintre kiterjesztett díjköteles úthálózat folyamatos ellenőrzését, illetve a hatósági feladatok támogatását. A jogosulatlan úthasználókkal szembeni fellépés a Rendőrség feladata lesz, a szervezet ennek érdekében 50 darab új mobil bírságoló egységet kap. Ezen felül az érintett járművek által használt határállomások kilépési oldalán további ellenőrzési pontok is létesülnek. A jogosulatlan úthasználat szankciója közigazgatási bírság lesz.
A szabályszegés észlelése esetében a közigazgatási bírság kiszabására két módon kerülhet sor:
- a helyszíni – megállítás útján történő – ellenőrzés során az úthasználóval szemben;
- helyszíni megállítás nélkül, az ún. objektív felelősség elve alkalmazásával a járműnyilvántartásba bejegyzett tulajdonos/üzembentartóval szemben.
Külföldiek esetében a helyszíni megállítás nélkül kiszabott bírság utólag is beszedhető, vagyis amikor a jogosulatlan úthasználó legközelebb visszatér az országba.
forrás: www.autopalya.hu
Ajánlott bejegyzések: