HTML

e-Útdíj indítás percről percre

A WebEye szakértői folyamatosan nyomon követik és tájékoztatnak az e-Útdíjjal kapcsolatos legfrissebb információkról.

További információk

2013.06.13. 16:22 útdíj

Mi a HU-GO?

Hamarosan Magyarországon is bevezetik a megtett úttal arányos elektronikus útdíjszedési (UD) rendszert, amelyet HU-GO névre kereszteltek.

A 2013. július 1-jétől induló útdíj fizetési rendszer a magyar úthálózat (autópályák, autóutak és főutak) kijelölt szakait, összesen 6 513 km díjköteles útszakaszt foglal magában.

A HU-GO rendszer megfelel az Európai Unió Bizottsága által 2004-ben kiadott direktívának (2004/52/EK), amely az ún. Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (European Electronic Toll Service – EETS) létrehozását irányozta elő.

Milyen járműveket érint az új útdíjfizetési rendszer?

Július 1-től díjköteles minden 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjármű kijelölt útszakaszokon. A 3,5 tonna legnagyobb megengedett össztömeg feletti járművek kategóriákba sorolása tengelyszám alapján történik: a J2-be a kéttengelyes, a J3-ba a három, míg a J4 kategóriába a négy (vagy több) tengellyel rendelkező járművek tartoznak. 

Hogyan változik az úthasználat díjszabása?

A díjfizetés mértéke a megtett úttal arányos, így függ a használt úttípustól (autópálya, autóút vagy főút), illetve a gépjármű kategóriájától (J2, J3, J4), valamint környezetvédelmi besorolásától is.

Az úthasználat bruttó díja (Ft / km) 

Környezetvéd.

kategória

J2 díjkategória

J3 díjkategória

J4 díjkategória

Gyorsforg.

Főút

Gyorsforg.

Főút

Gyorsforg.

Főút

A (≥ EURO III.)

42,41

18,04

59,52

31,23

86,70

54,07

B (EURO II.)

49,89

21,23

70,02

36,75

108,38

67,60

C (EURO I.)

57,38

24,41

80,53

42,26

130,06

81,11

Az autóbuszok (B2) és a D1-es kategóriába tartozó járművek továbbra is az e-matricás rendszerben vásárolhatnak úthasználati jogosultságot.

Hogyan lehet útdíjbevallást tenni az új rendszerben?

A HU-GO rendszerben kétféle módon lehet útdíjbevallást tenni:

1.   Fedélzeti eszközzel (bevallási közreműködő segítségével)

2.   Előre megváltott viszonylati jeggyel

1. Fedélzeti eszköz segítségével (bevallási közreműködő)

A megtett út utáni elszámolás egy a járműben elhelyezett fedélzeti készülék által gyűjtött koordináták alapján történik. Működésének lényege, hogy egy GPS alapú flottakövető szolgáltatásokat nyújtó vállalkozás ún. bevallási közreműködőként továbbítja a járműből beérkező adatokat az ÁAK felé.  A felhasználók előre történő fizetéssel (prepaid) egyenlíthetik ki tartozásukat, ami azt jelenti, hogy a regisztráció során létrehozott (az ÁAK-nál vezetett) folyószámlát előre fel kell tölteniük. Ennek egyenlege biztosít fedezetet a díjköteles utak használatához.

Alkalmazásának előfeltétele, hogy a felhasználó előzetesen regisztráljon az útdíjszolgáltatónál (ÁAK), és szerződést kössön egy bevallási közreműködővel.

Azok számára ajánljuk, akik gyakran használják a díjköteles útszakaszokat, így kényelmes megoldást jelenthet ez a díjbevallási mód.

e-utdij-bevallas-1.png

2. Előre megváltott viszonylati jegy

A viszonylati jegy kizárólag a megtervezett útvonalra biztosít egyszeri használati jogosultságot és a díjköteles úthasználat előtt kell megvásárolni (maximum 30 nappal korábban szerezhető be).

Az elővételben megvásárolt viszonylati jegy 2 naptári napig, közvetlenül a díjköteles szakaszok igénybevétele előtt megvásárolt viszonylati jegy pedig a következő naptári nap végéig lesz érvényes.

Ez a szolgáltatás azoknak lehet előnyös, akik nem rendszeresen, de előre megtervezett útvonalakon kívánják használni a magyarországi díjköteles útszakaszokat.

 

Díjellenőrzés

A magyarországi UD rendszerben a jogosulatlan úthasználat kiszűrése alapvetően fixen telepített díjellenőrző állomások (portálok) és hordozó járművekbe telepített mobil díjellenőrző berendezések segítségével fog történni.

A magyarországi megtett úttal arányos útdíjszedési rendszerben a jelenlegi díjellenőrző eszközökön túl 74 darab új fix ellenőrző keresztmetszet és 45 darab új mobil ellenőrző egység fogja segíteni az országos szintre kiterjesztett díjköteles úthálózat folyamatos ellenőrzését, illetve a hatósági feladatok támogatását. A jogosulatlan úthasználókkal szembeni fellépés a Rendőrség feladata lesz, a szervezet ennek érdekében 50 darab új mobil bírságoló egységet kap. Ezen felül az érintett járművek által használt határállomások kilépési oldalán további ellenőrzési pontok is létesülnek. A jogosulatlan úthasználat szankciója közigazgatási bírság lesz.

A szabályszegés észlelése esetében a közigazgatási bírság kiszabására két módon kerülhet sor:

  • a helyszíni – megállítás útján történő – ellenőrzés során az úthasználóval szemben;
  • helyszíni megállítás nélkül, az ún. objektív felelősség elve alkalmazásával a járműnyilvántartásba bejegyzett tulajdonos/üzembentartóval szemben.

Külföldiek esetében a helyszíni megállítás nélkül kiszabott bírság utólag is beszedhető, vagyis amikor a jogosulatlan úthasználó legközelebb visszatér az országba.

forrás: www.autopalya.hu

komment

Címkék: autópálya elektronikus útdíj bevallási GPS e-útdíj használatarányos útdíj UD úthasználat ÁAK útdíjbevallás útdíjszedés útdíjfizetés flottakövető használatarányos elektronikus bevallási rendszer elektronikus útdíjszedés UD rendszer GPS alapú útdíjszedés viszonylati jegy


süti beállítások módosítása